17 maj 2010

Sapphire "Push"




Już po paru chwilach zorientowałam się, że już o tym gdzieś słyszałam. Książka Sapphire została sfilmowana pod tytułem Precious - a ja widziałam wcześniej w telewizji reklamę filmu.

Bohaterka książki - Claireece Precious Jones opowiada o swoim życiu. O tym, co sprawiło, że jest taka a nie inna. Precious ma tylko kilkanaście lat, ale swoim życiorysem mogłaby obdzielić kilka postaci. Wychowała się w biednej dzielnicy, w patologicznej rodzinie, przez najbliższych jest regularnie wykorzystywana seksualnie. Pierwsze dziecko rodzi własnemu ojcu mając tylko 12 lat. Jest analfabetką, ale chce się uczyć. Spotkanie z ludźmi z podobnym bagażem doświadczeń staje się momentem przełomowym ...

Książka zmienia się wraz ze swoja bohaterką. Na początku zdania są proste, niezgrabne, kanciaste, okraszone soczystymi epitetami. Potem styl opowiadania zmienia się, a i Precious umie pokazać siebie poprzez własne poezje.

Poznajemy także losy innych młodych ludzi. Książka porusza problem pedofilii i kazirodztwa. Temat trudny i nie da się obok niego przejść obojętnie, odłożyć książkę i zapomnieć. Czytając wyznania Precious przychodzą na myśl inne ofiary i artykuły przeczytane w gazetach. I zadaje się sobie pytania, na które nie ma odpowiedzi: dlaczego taki koszmar spotyka dzieci we własnej rodzinie, dlaczego nikt nie potrafi pomóc, dlaczego ...

1 komentarz:

  1. Bardzo jestem ciekawa, czym spowodowane jest zainteresowanie książką i duża ilość wyświetleń strony z recenzją - może szykuje się wydanie utworu Sapphire po polsku? Jak się wam podobała książka?

    OdpowiedzUsuń