17 maj 2011

Khaled Hosseini "Tysiąc wspaniałych słońc"


Niezwykła książka.
Polecam!!

Historia Afganistanu opowiedziana z perspektywy dwóch kobiet. Mariam - jest nieślubną córką bogacza i służącej, wychowała się w mizernej chatce zagubionej wśród wzgórz, z dala od ciekawskich spojrzeń ludzi, ta niewykształcona dziewczyna prawie nie spotykała innych ludzi i nigdy nie była w pobliskim mieście Heracie. Lajla dorasta w pełnej rodzinie, w Kabulu, cieszy się wolnością i spędza czas z najlepszym przyjacielem, ojciec przekazał jej miłość do wiedzy i książek. Dzieli je wszystko, łączy  mężczyzna - poślubiają tego samego człowieka, szewca z Kabulu. Początkowa niechęć przeradza się w przyjaźń, która zostaje wystawiona na ciężką próbę.

Książka porusza wiele tematów: miłość, przyjaźń, poświęcenie, ofiarę. Przedstawia codziennie życie kobiety w społeczeństwie zdominowanym przez mężczyzn: najpierw ojców, braci, potem mężów. Gdzie bez zgody męskiego krewnego nie można samej wyjść na ulicę, uczyć się i pracować. Jest to też książka o mieście, kolorycie Kabulu, zaułkach, życiu toczącym się w czterech ścianach i na ulicy. Opowieść o najnowszej historii Afganistanu, jego tradycjach, sytuacji politycznej, zmieniających się stronnictwach i walczących ze sobą obozach - widziana oczami kobiet.

Moja ocena 5,5/6

3 komentarze:

  1. Czytałam tę książkę i całkowicie zgadzam się z Twoją opinią :)
    Polecam Ci jeszcze "Chłopca z latawcem" tego samego autora :)

    OdpowiedzUsuń
  2. "Chlopca z latawcem" już miałam w rękach, ale musiałam zwrócić do biblioteki. Jakoś tak przeleżal na półce i nie trafił w odpowiedni moment. Może dlatego, że wiedziałam o czym jest i nie było zaskoczenia i nie rwałam się do lektury, żeby się przekonać o czym jest książka. Może jednak się skuszę znowu i wypożyczę ...

    OdpowiedzUsuń
  3. "Tysiąc wspaniałych słońc" to porządna lietratura środka. Zeby ktoś o Polsce porafił taki bestseller napisać.

    OdpowiedzUsuń